søndag 27. mars 2011

Bøker 2011, Hypnositøren av Lars Kepler




Med kort tids mellomrom blir en far, hans kone og datter funnet brutalt myrdet på to ulike åsteder. Sønnen er så vidt i live. Noen har åpenbart ønsket å utslette hele familien. Da politimannen Joona Linna innser at det finnes enda et gjenlevende familiemedlem, en søster, forstår han viktigheten av å finne henne før morderen gjør det. For å kunne avhøre sønnen tar Joona Linna kontakt med legen Erik Maria Bark. Han overtales til å hypnotisere gutten. Dermed bryter Bark et gammelt løfte om aldri mer å praktisere hypnose, og en skremmende kjede av hendelser settes i gang.
Denne boka er skrevet av Lars Kepler, som er et pseudonym for det svenske forfatterekteparet Alexandra og Alexander Coelho Ahndoril. Boka har fått femmere og seksere dryssende over seg og kastet etter seg i flere land, derfor var det med en viss spenning jeg satte i gang med å lese den. Og den inneholder jo litt av hvert som for meg hører hjemme i en god krim: Noen brutale drap som ikke akkurat pakkes inn, gale mennesker som skjuler mye og mangt, samt en ekkel følelse i magen mens man leser. I tillegg til det at jeg (som vanlig) tror at jeg har gjerningsmannen klart for meg. Selvfølgelig har jeg ikke det, viser det seg...

1 kommentar:

  1. Har Paganini-kontrakten i hylla om du vil låne, syntes nesten den var mer spennende.

    SvarSlett